Co je backing
„Backing“ znamená změnu směru větru proti směru hodinových ručiček. Tato změna směru větru se obvykle vyskytuje při přechodu studené fronty, když vítr rotuje od severu k západu a poté k jihu.
Když vítr „backuje“, může to mít významné dopady na jízdu jachty. Například pokud jachta plachtí proti větru, změna směru větru může způsobit, že jachta bude mít vítr přímo ze zádi, což může být nebezpečné např. kvůli nechtěné halze. Jachtaři musí být opatrní a reagovat rychle, aby se přizpůsobili změně směru větru a udrželi kontrolu nad jachtou.
„Backing“ může také ovlivnit vlny a proudy. Když se směr větru změní, může dojít k různým změnám vodních podmínek.
Kdy a jak backing nastává
„Backing“ větru nastává, když se směr větru otáčí proti směru hodinových ručiček. Tato změna směru větru se obvykle vyskytuje při přechodu studené fronty. Když studená fronta přichází, proudy vzduchu se začnou otáčet podél fronty, čímž se vytváří otáčivá síla známá jako Coriolisova síla. Tato síla způsobuje, že vítr rotuje od severu k západu a poté k jihu, což se projevuje jako „backing“ větru.
„Backing“ může také nastat v jiných situacích, jako je změna větrného směru vlivem místního terénu, jakým je například záliv nebo hora. V takovém případě se však obvykle jedná o méně výraznou změnu směru větru.
Jak backing lze využít pro efektivnější plavbu na lodi
Využití „backingu“ v jachtingu může být náročné a vyžaduje od jachtaře znalosti o řízení lodi a o větru. Přestože „backing“ může být nežádoucí situací, jachtaři ho mohou využít k efektivnější plavbě v některých případech.
Jeden způsob, jak využít „backing“ větru, je tzv. „backwind jibing“. Tento postup se používá, když chcete změnit směr plavby jachtou proti větru a využít tak „backingu“ pro zrychlení plavby. Při „backwind jibingu“ jachtař nechá jib (přední plachtu) zavát na opačnou stranu lodi, než byla původně nastavena, aby vytvořil „backwind“. Poté jachtař rychle otočí záď lodě ve směru, kde chce změnit směr plavby, aby využil „backwind“ pro rychlejší plavbu. Tento postup je nebezpečný a vyžaduje značnou zručnost a zkušenosti, takže by ho měli praktikovat pouze zkušení jachtaři.
Další způsob, jak využít „backing“ větru, je použít ho ke změně směru lodi při kotvení v přístavišti. Pokud se vítr otáčí proti směru hodinových ručiček, jachtař může použít „backing“ k tomu, aby jachtu postupně otáčel a přesunul ji na správné místo kotvení.
Je důležité mít na paměti, že použití „backingu“ větru vyžaduje od jachtaře značné zkušenosti a zručnosti. V nezkušených rukách může „backing“ způsobit nebezpečné situace a poškození jachty.
Jaký je rozdíl mezi pojmy veer a backing
Veer a backing jsou dva pojmy, které se vztahují k různým změnám směru větru a jejich vlivu na plavbu na lodi.
Veer znamená změnu směru větru ve směru hodinových ručiček, což vede k uvolnění plachet a mění směr lodi v souladu se směrem větru. Tento jev se obvykle vyskytuje, když se vítr otáčí proti směru hodinových ručiček, například od východu na jih.
Na druhé straně backing znamená změnu směru větru proti směru hodinových ručiček, což vede k otáčení plachet a mění směr lodi proti směru větru. Tento jev se obvykle vyskytuje, když se vítr otáčí po směru hodinových ručiček, například od jihu na západ.
Zatímco veer a backing oba znamenají změnu směru větru, mají opačný vliv na směr lodi a plachet.
Je důležité, aby jachtaři byli schopni rozpoznat, kdy veer nebo backing nastává, a přizpůsobit se novým podmínkám na moři. Správné nastavení plachet v souladu s větrem může výrazně zlepšit výkon lodi a zlepšit jachtařský zážitek.