Skip to content
Jachtařka.czJachtařka.cz
  • Pronájem lodí

    Vyhledávač

    🇭🇷 Chorvatsko
    🇬🇷 Řecko
    🇮🇹 Itálie
    🇪🇸 Španělsko
    🇹🇷 Turecko

    🇫🇷 Francie
    🇹🇭 Thajsko
    🇸🇨 Seychely
    🏝️ Karibik

    Destinace

    O Chorvatsku
    O Řecku

  • Kurzy a plavby

    Kurzy

    Beneteau Oceanis 41 s plachtami

    Moře

    Velitel námořní jachty C

    Kajutová plachetnice Sportina 595

    Řeky a jezera

    Vůdce malého plavidla (VMP/MPZ)

    Vše o průkazech

    💡 Průvodce - jaký zvolit průkaz?
    💡 Typy kapitánských průkazů
    💡 Jak získat kapitánský průkaz C?
    💡 Jak získat VMP (MPZ)?

    Plavby


    🇭🇷 Chorvatsko

    🇬🇷 Řecko
    🇳🇴 Norsko
    🇸🇪 Švédsko
    🇵🇱 Balt
    🇨🇿 Česko
    🇻🇬 Karibik
    🇵🇹 Azory

    Kurzy a přednášky

    📡 Vysílačka (SRC)
    📺 Přednášky

    Plavby Skandinávií - majitelská loď


    ⛵ Přeplavba Polsko-Norsko

    ⛵ Plavby po Norsku

    ⛵ Přeplavba Norsko-Polsko

    ⛵ Plavba Polsko-Dánsko a zpět

  • E-shop

    Jachtařské bundy

    Jachtařské kalhoty

    Čepice, čelenky, nákrčníky

    Merino triko s logem plachetnice

    Merino trika - pánská

    Merino triko s logem Jachtařka

    Merino trika - dámská

    Dětské merino triko - barevné

    Merino trika - dětská

    Příručka kapitána do kapsy - IFP publishing

    Knihy o jachtingu

    Hodinky Delma Oceanmaster Automat

    Jachtařské hodinky

    Jachtařský voucher - teoretický kapitánský kurz verze 2

    Dárkové vouchery

  • Užitečné informace
    Knihy ve skladu - Jachtařka.cz

    Články

    Píšeme pro Tebe články o aktualitách v jachtingu, o nových lodích, veletrzích, našich zážitcích či plavbách.

    Bouře na Jadranu

    Počasí

    Vytvořili jsme pro Tebe sekci s počasím, kde máš všechny zdroje počasí a odkazy na jednom místě.

    Teoretický kurz C – námořní kapitánský průkaz (21.4-23.4.2023)

    Užitečné odkazy

    Zde pro Tebe dáváme dohromady užitečné linky o jachtingu, o počasí či o destinacích, kde stojí za to plout.

    Bavaria 41S kokpit

    Jachtařský slovník

    Pracujeme na jachtařském slovníku, který by ti měl pomoci vysvětlit či přeložit důležité jachtařské pojmy.

    Plachetnice plující na vítr

    Prodej lodí

    Naši členové týmu vlastní ve většině případů svou loď a každý z nás je ochoten pomoci s výběrem lodi ke koupi.

    Pogo 2 Classe Mini 650

    Majitelské lodě

    Podívej se detailněji na lodě, které vlastní naši členové týmu a můžeš na nich během našich plaveb plout.

  • O nás
    • 👥 Členové týmu
    • 👁️ Naše vize
    • 🤝 Spolupracujeme s…
    • 💬 Reference
    • 📞 Kontakt
    • +420 605 220 553
    • Žádné produkty v košíku.

  • Košík

    Žádné produkty v košíku.

Okluzní fronta

Angličtina: Occluded front

Chorvatština: Okludirana fronta

Němčina: Okklusionsfront

Francouzština: Front occlus

Španělština: Frente ocluida

Co je okluzní fronta

Okluzní fronta (nebo také okluzní proces) je meteorologický jev, který nastává v souvislosti s pohybem teplé a studené fronty. Okluzní fronta vzniká, když rychleji pohybující se studená fronta stihne teplou frontu a vytvoří se tak spojená fronta. V této fázi se teplý vzduch před teplou frontou postupně stahuje výš do atmosféry, zatímco studený vzduch postupuje pod teplým vzduchem. V důsledku toho se teplota na zemi mírně snižuje.

Okluzní fronta se vyznačuje tím, že na povrchu Země dochází k ochlazení, k zeslabení srážek a k poklesu tlaku. Na okluzní frontě mohou být výraznější srážky a bouřky než na teplé či studené frontě. Na synoptických mapách se okluzní fronta značí fialovou barvou a čárkovanou čarou.

Čím se okluzní fronta vyznačuje

Charakteristické znaky okluzní fronty jsou:

  1. Srážky: Okluzní fronta obvykle přináší rovnoměrné a mírné srážky, které jsou často v podobě déště nebo sněhu. Tyto srážky jsou často spojené s nízkými a středními mraky, jako jsou nimbostratus, stratocumulus nebo altostratus.

  2. Teplota: Okluzní fronta spojuje studenou frontu s teplou frontou, takže v místě okluzní fronty dochází k míchání vzdušných hmot s různou teplotou. Většinou se teplota na okluzní frontě mírně zvyšuje, což může vést k tomu, že srážky přecházejí ze sněhu na déšť.

  3. Větry: V místě okluzní fronty dochází ke změně směru a rychlosti větru. Během okluze se studený vzduch stává izolovaným mezi dvěma vrstvami teplejšího vzduchu, což vytváří vítr, který se může změnit směrem i rychlostí.

  4. Mraky: Okluzní fronta je obvykle spojena s nízkými a středními mraky, jako jsou nimbostratus, stratocumulus nebo altostratus. Tyto mraky mohou být spojené s mírnými srážkami, které se vyskytují v místě okluzní fronty.

Celkově lze říci, že okluzní fronta přináší rovnoměrné srážky, mírně zvyšuje teplotu a dochází k změně směru a rychlosti větru.

Jaké typy mraků souvisejí obvykle s okluzní frontou

Okluzní fronta je spojovací frontou mezi teplou a studenou frontou. Na této frontě mohou být různé typy mraků, v závislosti na podmínkách v atmosféře. Při okluzi se obvykle vyskytují nízké a střední mraky, jako jsou stratocumulus, nimbostratus a altostratus, které způsobují déšť nebo sníh.

Bouřky však mohou stále vznikat v oblastech, kde se tato okluzní fronta tvoří, a v tom případě se mohou vyskytovat bouřkové mraky jako cumulus a cumulonimbus. Je to způsobeno tím, že na okluzní frontě se stýkají vzdušné hmoty s různou teplotou a vlhkostí, což může vést k výskytu silných bouřek a tornád.

Celkově je však charakteristikou okluzní fronty to, že srážky jsou obvykle dlouhodobé, slabší a rovnoměrné, na rozdíl od krátkodobých a silných bouřek, které mohou být spojené s teplou frontou.

Jaké jsou druhy okluzních front a čím se od sebe liší

Existují dva druhy okluzních front – studená okluze a teplá okluze.

Studená okluze vzniká, když rychle postupující studená fronta stíhá pomaleji se pohybující teplou frontu. Studená fronta se v důsledku toho dostává do kontaktu s teplou frontou a vytváří se okluzní fronta. Studená okluze je charakterizována poklesem teploty a relativní vlhkosti vzduchu.

Teplá okluze na druhé straně vzniká, když rychle postupující teplá fronta stíhá pomaleji se pohybující studenou frontu. Teplá fronta se dostává do kontaktu se studenou frontou a opět vytváří okluzní frontu. Teplá okluze se vyznačuje snížením relativní vlhkosti vzduchu a mírným poklesem teploty.

Hlavní rozdíl mezi studenou a teplou okluzí spočívá v tom, že v případě studené okluze se za okluzní frontou dostává chladný vzduch, zatímco v případě teplé okluze se za okluzní frontou dostává teplejší vzduch.

Je okluzní fronta spojena nějak s tlakovou níží nebo s tlakovou výší?

Ano, okluzní fronta je spojena s tlakovou níží. Okluzní fronta vzniká, když studená fronta rychle postupuje vpřed a stíhá teplou frontu, která se pohybuje stejným směrem. V důsledku toho se teplá fronta zvedá a dochází k výraznému poklesu tlaku vzduchu podél této fronty. Tím vzniká okluzní fronta, která se pohybuje rychleji než teplá a studená fronta a zpravidla zaniká během několika hodin.

Souvisí příchod okluzní fronty nějak se studenou či teplou frontou?

Ano, příchod okluzní fronty je spojen s předchozím setkáním teplé a studené fronty. Okluzní fronta vzniká, když rychleji postupující studená fronta dostihne a „dožene“ pomaleji se pohybující teplou frontu. Tím dochází k zvedání teplého a vlhkého vzduchu nad studeným vzduchem, což může vést k vytvoření rozsáhlých oblačností a srážek.

Jak značíme okluzní frontu v synoptických mapách

Okluzní frontu značíme ve všech mapových projekcích kosočtvercem, který je ohraničen dvěma čarami různé délky. Tento symbol ukazuje na místě, kde dochází k setkání teplé a studené fronty a vzniku okluze. Často se také používají různé barvy pro symbolizaci jednotlivých front na synoptických mapách.

Obvykle se okluzní fronta na synoptických mapách značí fialovou barvou. Tento barevný kód se používá k označení místa, kde se setkávají teplá a studená fronta a vzniká tak okluze. Nicméně, může se stát, že na různých mapách se používají různé barevné kódy a značky pro okluzní frontu.

Využívané služby
Karta Mastercard logo
Spolupráce

Zaujal Tě náš projekt? Jsi zkušený kapitán nebo podnikáš v jachtingu? Neváhej nás kontaktovat a můžeme probrat možnosti spolupráce.

Newsletter

Odebírej náš newsletter!

Kontakt

Jachtařka.cz, s.r.o.
jachtarka@gmail.com
+420 605 220 553

  • Obchodní podmínky
  • Podmínky ochrany osobních údajů
  • Zásady cookies (EU)
  • Kapitánské zkoušky
  • Kapitánské zkoušky na moře
  • Vůdce malého plavidla (VMP & MPZ)
  • Vše o kapitánských průkazech
  • Typy kapitánských průkazů
  • Kapitánský průkaz MDČR C (Velitel námořní jachty C)
  • Průkaz Vůdce malého plavidla (VMP & MPZ)
  • Řízení lodě bez průkazu
  • Kapitánské průkazy RYA
  • Chorvatský kapitánský průkaz
Copyright 2025 © Jachtařka.cz, s.r.o.
  • Pronájem lodí
    • Vyhledávač lodí
      • 🇭🇷 Chorvatsko
      • 🇬🇷 Řecko
      • 🇮🇹 Itálie
      • 🇪🇸 Španělsko
      • 🇹🇷 Turecko
      • 🇫🇷 Francie
      • 🇹🇭 Thajsko
      • 🇸🇨 Seychely
      • 🏝️ Karibik
    • O destinacích
      • 🍷 O Chorvatsku
      • 🏛️ O Řecku
  • Kurzy a plavby
    • Kapitánské zkoušky
      • 🌊 Moře
      • 🏞️ Řeky a jezera
    • Vše o průkazech
      • 💡 Průvodce průkazy
      • 💳 Typy průkazů
      • 🌊 Jak získat průkaz C
      • 🏞️ Jak získat průkaz VMP
    • Kurzy a přednášky
      • 📡 Kurzy na vysílačku
      • 📺 Záznamy přednášek
    • Plavby
      • 🇭🇷 Plavby v Chorvatsku
      • 🇬🇷 Plavby v Řecku
      • 🇸🇪 Plavby ve Švédsku
      • 🇳🇴 Plavby v Norsku
      • 🇨🇿 Plavby v Česku
      • 🇵🇱 Plavby na Baltu
      • 🌴 Plavby v Karibiku
      • 🇵🇹 Plavba na Azorech
      • ⛵ Plavby na majitelské lodi po Skandinávii
  • E-shop
    • 🧥 Jachtařské bundy
    • 👖 Jachtařské kalhoty
    • 🧢 Čepice, čelenky, nákrčníky
    • 👕 Merino trika
    • 📚 Knihy o jachtingu
    • ⌚ Jachtařské hodinky
    • 📺 Záznamy přednášek
    • 🎁 Dárkové vouchery
    • 🎓 Kapitánské kurzy
    • ⛵ Pořádané plavby
  • Užitečné informace
    • 📖 Články
    • 🌦️ Počasí
    • 🔗 Užitečné odkazy
    • 📚 Jachtařský slovník
    • ⛵ Prodej lodí
    • 👤 Majitelské lodě
  • O nás
    • 👥 Členové týmu
    • 👁️ Naše vize
    • 🤝 Spolupracujeme s…
    • 💬 Reference
    • 📞 Kontakt
    • +420 605 220 553
Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrovat se

Na vaši e-mailovou adresu bude zaslán odkaz pro nastavení nového hesla.

Vaše osobní údaje budou použity ke zpracování vaší objednávky, podpoře vašich zkušeností na tomto webu a k dalším účelům popsaným v našem článku ochrana osobních údajů.