Závodní speciál třídy Classe Mini 6.50 od francouzského výrobce Pogo Structure.
Jedná se o druhou generaci závodního speciálu od loděnice Pogo Structure. Vrcholný závod pro lodě třídy Classe Mini je závod přes Atlantik, známý také jako Mini Transat. Přečtěte si více o této „Pocket Rocket“ a pokud chcete zažít plavbu ve skluzu a naučit se ovládat tento krásný speciál, neváhejte si prohlédnout aktuálně vypsané plavby a vyplujte s námi.
Pogo 2 je loď spadající do lodní třídy Mini 650/6.50 (někdy také nazývané Mini Transat). Jak se z názvu třídy asi zřejmé, jedná se o 6,5 m dlouho loď (21 stop) s šířkou téměř 3 metry.
Designérem lodi je Jean Marie Finot, který založil v roce 1969 svou společnost pod názvem Group Finot. Po dobu své existence navrhli přes 120 různých modelů lodí mezi kterými jsou mj. známé lodě Beneteau řady Oceanis a First, dále lodě Pogo, Comet, Moorings nebo třeba pár kusů z řady Grand Soleil. Mezi úspěšné legendy z ateliéru Group Finot patří například Beneteau Figaro, Pogo 12.50, First 27.7 nebo First Class 7.5 a 8 ale také například moderní Pogo 44.
Loď byla zkonstruována pro tzv. single-handed či short-handed offshore závody ve třídě Mini. Vyvrcholením závodů třídy Mini je pak závod Mini Transat, kdy se účastníci vydávají na sólo plavbu přes Atlantský Oceán.
Mini Transat je největší a nejdůležitější závod v rámci třídy Mini. Při tomto závodu se pluje přes Atlantský Oceán, nejčastěji v pasátových větrech které vanou z Evropy či od západního pobřeží Afriky směrem do Karibiku. Při přeplavbě Atlantiku se proto obvykle pluje většinu času na zadoboční kurzy. Z toho také vycházející požadavky na lodě Mini – je kladen velký důraz na enormní plochu oplachtění a stabilitu primárně pro plavbu na zadoboční větry. Trochu zjednodušeně můžeme říct – proto ten enormní čelen, obrovský genakr a co největší šířka lodi (samozřejmě v rámci regulí a nařízeních třídy Mini).
Konstrukce lodi je laminátová, stěžeň a ráhno jsou vyrobeny ze slitiny hliníku. Typickým poznávacím znakem lodí Mini je enormně dlouhý čelen (2,4 metru), na kterém se tyčí genakry přes 70 m2, ne jinak je tomu u Pogu 2. Hlavní plachta má obvykle 24 m2, gena pak 18 m2.
Loď se stala legendou a nejednoho jachtaře zlákala po zkouknutí youtubu videa, kdy loď pluje ve skluzu na zadoboční vítr běžně a s lehkostí přes 20 uzlů.
Ačkoliv je loď dlouhá pouze 21 stop, díky její šířce je uvnitř poměrně prostorná a nalezneme v ní 4 místa na spaní. Vybavení jako je záchod, sprcha či kuchyň s lednicí na Pogu 2 rozhodně nenajdete, ale vše se dá vyřešit poměrně efektivně kempovacím vybavením, kterým se dá loď dovybavit i pro delší přeplavby.
Základní parametry
Celková délka (LOA)………………………………….6.50 m
Šířka (Max Beam)……………………………………..2.97 m
Ponor (Draught)……………………………………….1.60 m
Výška stěžně (Mast Height Clearance)…….11.00 m
Hmotnost (Displacement)…………………………975 kg
Balast (Ballast)………………………………………….430 kg
Max. kapacita (B – Offshore)……………4 os. (370 kg)
Max. kapacita (C – Inshore)……………..6 os. (520 kg)
Typ riggingu (Rigging Type)…………….Frakční sloop
Kýl, korm.list (Keel, Rudders)….Fin kýl + dva k. listy
Kalkulované ukazatele
Oplachtění/Hmotnost (SA/Disp)………………….37.87
Balast/Hmotnost (Bal/Disp)………………………..42.99
Hmotnost/Délka (Disp/Len)………………………101.44
„Ukazatel komfortu“ (Comfort Ratio)……….7.60 m
Výrobce, třída
Loděnice (Builder)…………………………..Pogo Structures
Designér (Designer)….Jean Marie Finot (Group Finot)
Lodní Třída (Class)………………………………………Mini 650
Produkce………………………………………………………….2001
Oplachtění
Hlavní plachta (Main Sail)…………………………….24 m2
Gena (Genoa)………………………………………………18 m2
Kosatka (Jib/Solent)……………………………………..12 m2
Bouřková kosatka (Storm Jib)…………………………4 m2
Spinakr – malý (Little Spi)………………………………48 m2
Spinakr – velký (Big Spi)………………………………..72 m2
Oplachtění proti větru (SA – Upwind)……………36 m2
Oplachtění po větru (SA – Downwind)…………..96 m2
Jmenuju se Petr a moc mě baví jachting a aktuálně mě hlavně baví můj projekt Pogo 2 Mini.
Na plachetnicích se plavím od dětství, začínal jsem klasicky na Optimistu, asi jako skoro každý jezerní jachtař. Potom jsem se přes Kadeta a Fireballa dostal k námořnímu jachtingu. Během svého působení ve společnosti Yachting.com jsem si udělal námořní kapitánský průkaz a od té doby se plavím všude možně. Přestože se neživím pouze kapitánováním, jsem zkušební komisař a snažím se na vodě trávit co nejvíc volného času. Můžete mě potkat jako lektora na našich kapitánských kurzech a nebo se plavím s klienty či na svém Pogu 2 Mini Transat (class Mini 650).
Petr Bartoš
Majitel a zakladatel Jachtařky.cz
Kapitán, lektor, zkušební komisař, hrdý majitel lodi Pogo 2
Video z Mini Transatu na této lodi, které asi mluví za vše a o jaký typ lodi jde.-):
Video z plavby na Pogu, kde dosahuje rychlosti 17kt:
Video konkrétně z našeho Poga TB1
Podívej se, jak plavbu na Pogu 2 hodnotí klienti.
Videoreference na plavbu na Pogu na Baltu:
Více referencí na celou Jachtařku
Moje požadavky a hledání té pravé
Dlouho jsme hledad loď, která bude schopná plout jak u nás na Slapech nebo na Lipně, tak plnohodnotně na moři. K tomu pro mě bylo klíčové, aby byla loď převozitelná za osobním autem (ideálně se sklápěcím nebo zasouvacím kýlem), abych na ní mohl spát a plout i delší plavby, aby náklady na její údržbu byly snesitelné a v neposlední řadě mám rád sportovnější styl jachtingu, takže jsem chtěl jezdivou loď, ideálně skluzovou, ale ovladatelnou i v menším počtu lidí.
S myšlenkou koupě lodi jsem koketoval už celkem dlouho a pořád jsem zkoumal, jaká loď by splňovala mé požadavky. Když ale skloubíte všechny mé požadavky a nechcete za loď utratit větší miliony, zjistíte, že není úplně jednoduché najít tu pravou.
Když je loď pohodlná a více vybavená, je často taky už poměrně těžká, což znamená, že není zas až tak jezdivá a u starších ročníků lodí najdete těžko komfortní skluzovou loď. Když je loď jezdivá, je opravdu těžké najít loď, která má aspoň trochu nějaký „komfort“ (pod komfortem u takovéto lodi myslím, aby se na ní dalo aspoň pár dní přespat, posadit se v uvnitř, mít kam dát uvnitř vařič a přenosnou lednici).
V jisté chvíli byl také můj požadavek oddělený záchod s možností sprchy, ale z toho jsem rychle ustoupil. Protože najít převozitelnou loď, která jede ve skluzu a zároveň má plnohodnotný záchod, je v rámci starších lodí, které nestojí x milionů skoro nereálné.
Jak jsem k Pogu přišel
Už z dřívějška jsem věděl o Mini Transat lodích, ale jelikož jsem spíš koukal po lodích, které budou mít ideálně tzv. „Lifting keel“, nevěnoval jsem všeobecně lodím s pevným kýlem příliš velkou pozornost. Dalším důvodem, proč jsem se na Mini Transat lodě nezaměřoval, byla cena těchto lodí, která byla ve většině případů vyšší, než jsem chtěl za loď dát. Ceny se mi přeci jen za Mini 650 zdály být poměrně vysoké na to, že se jedná jen o 6,5 m dlouho loď. V neposlední řadě jsem se snažil hledat lodě s maximální šířkou do 2,55 m, abych nemusel řešit zvláštní povolení na silnice při převozu lodi.
Pravidelně jsem sledoval inzeráty a jeden večer jsem našel na boat24.com inzerát s Pogem 2, které je na Ženevském jezeře s velice slušným vybavením a oplachtěním. Po kontaktu majitele a zjištění, že se jedná o velice solidního a poctivého Brita žijícího ve Švýcarsku, jsem se do jeho Poga trochu zamiloval (i přes absenci některých jmenovaných kritérií). Problém byl v tom, že o loď byl enormní zájem. Trochu jsem měl štěstí, že jsem byl jedni z prvních, kdo se Britovi na inzerát ozval, ale jak to tak bývá, nabídka nemohla přijít v lepší okamžik, kdy nárůst počtu nakažených osob v ČR lámal světové žebříčky a čerstvě byl vyhlášen nouzový stav a zákaz cestování i z okresu do okresu v rámci ČR. Věděl jsem, že ze dne na den do Švýcarska nemůžu a informace bývalého majitele, že během následujících 5 dní mají přijet 3 další zájemci, mě fakt nenechala rozhodně klidnou.
Bylo mi celkem jasné, že pokud na nabídku nekývnu hned, loď zmizí jak pára nad hrncem. Tím, že byl bývalý majitel tak vstřícný, poprosil jsem ho o detailní fotky a videa, dle kterých jsem mu slíbili, že se obratem rozhodnu a dám mu do večera vědět, jestli loď vezmu nebo jí nechám jiným. Poslání fotek a videí předcházel videohovor, kde mi celou loď naživo ukázal, takže jsem ztratil obavy z toho, že by loď byla vymyšlená akce podvodníka, který si chce jen namastit kapsu.
Brit byl po mailech, po telefonu, i během videohovoru tak solidní, že jsem neměl obavy, že by šlo o nějaký podvod, navíc poslal fotky/videa, loď ukázal naživo, nafotil i všechna místa, která by se mi teoreticky nemusela příliš líbit, což ještě rozhodně zvýšilo mou důvěru v majitele lodi. Zkrátka jednání džentlmena z Británie skloubené se švýcarskou precizností.
Večer jsem dostal asi 200 fotek a 10 videí, inventární list obsahující kompletní příslušenství včetně 3 sad oplachtění. Vše vypadalo z fotek a videí suprově. Jediná věc snad byla, že loď stála delší dobu a nebyla úplně vyčištěná, ale to přeci není nemoc. Vyčistím! Nebylo co řešit. Když mu na to nekývnu, bude pryč. Jdu do toho!
Za pár dní jsem již po mailu řešil podepsání smlouvy a převod peněz. Pak začalo plánování, jak v týhle debilní době dopravit Pogo do Čech.
Tím, že jsem stále na dálku pracoval tou dobou pro Univerzitu v Lyonu, měl jsem s nimi stále platnou pracovní smlouvu, která by mohla být dobrým argumentem pro uskutečnění cesty a Ženevský jezero je přeci po cestě do Lyonu, ne? .-) Využil jsem této příležitosti, nakoupil věci související s převozem (kurty, značení nadrozměrného nákladu atd), zjistil všechny podmínky související s covid testy a cestou přes Rakousko (Německo mělo tou dobou zavřené hranice) a jelo se.
Loď jsem po dovezení komplet vyčistil, obrousil a natřel novým antifoulingem, zrevidoval její vybavení a začal jí vybavovat podle svých představ.
Update
8.5.2021 šel Pogouš na vodu na Slapech a vztyčili jsme stěžeň. 29.5. měl Pogouš premiéru s plachtami. Pocity při první jízdě na plachty byly úžasný. Ta loď je naprostá pecka, vše je brilantně vymyšleno, vše je geniálně zpřevodováno a krásně se chová. Jen ten břeh se vždycky blíží velmi rychle – Slapy jsou jí zkrátka malé a je vidět, že by se chtěla rozlítnout na dlouho vzdálenost. Na druhou stranu Slapy budou dobrou průpravou a na naučení rychlých obratů a manévrů a rychlého reagování. Brzy pak zas napíšu update, jak si s Pogoušem užívám .-) Mějte se fajn.
Sezónu 2022 dělalo Pogo radost na Baltu. Kotvíme ve Svinoústí. I další sezónu (2023) zůstáváme s lodí na Baltu a pak se uvidí, zda na chvíli půjde jinam. Další lokality, o kterých přemýšlíme jsou Středozemní moře – Slovinsko, Itálie, Řecko nebo třeba na chvíli zkusit třeba Lipno. Uvidíme 🙂