Připravili jsme pro tebe inspiraci v podobě několika prověřených jachtařských tras – ať už plánuješ pohodový výlet nebo dobrodružnou přeplavbu pro zkušené mořské vlky. Romantické zátoky ideální ke koupání, večerní procházky rušnými městečky i výzva v v podobě noční přeplavby až k italskému pobřeží – vybrané trasy nabízejí to pravé pro každého. Stačí si jen vybrat loď a vyplout…
- Den 1: Split -> Hvar (cca 25 NM) – užij si noční život v Hvaru. V sezoně je nutná včasná rezervace místa v přístavu. Alternativou je kotvení v marině ACI Palmižana a využití vodního taxi.
- Den 2: Hvar -> Ščedro (cca 15 NM) – Rezervace bojky v zátoce Manastir s dobrou restaurací a torzem kláštera.
- Den 3: Ščedro-> Korčula (Vela Luka) (cca 20 NM) – navštiv jeskyni lovců mamutů Vela Spilja.
- Den 4: Korčula (Vela Luka) -> Šolta (Stomorska) (cca 40 NM) – ráno včas vypluj a užij si celodenní plachtění. Je potřebná rezervace ve Stomorské. Večer se pak s posádkou odměníš večeří v dobré restauraci.
- Den 5: Šolta -> Split (cca 15 NM) – návrat do Splitu.
Celkem cca 120 NM, tedy asi 24 hodin plavby. Jeden den je rezerva na špatné počasí nebo chuť posádky se jen cachtat a popíjet.
Loď doporučujeme vybrat z mariny Kaštela, kde se dobře zaparkuje auto, v klidu natankuje loď a dobře se tam zajíždí k molu při vracení lodě. Ve Splitu je málo parkovacích míst pro auta a zajíždění k do mariny je obtížné, protože je tam málo místa mezi moly.
- Den 1: Zadar -> Ugljan (cca 18 NM) – Zakotvěte v zátoce Muline na ostrově Ugljan a užijte koupání
- Den 2: Ugljan -> Veli rat (Dugi Otok) (cca 15 NM) – navštivte zátoku Bukašin s námořním bunkrem, prozkoumejte velký vrak Italské obchodní lodi Michelle a zakotvěte v přístavu Veli rat.
- Den 3: Veli Rat -> Telaščica (cca 30 NM) – užijte si krásy Národního parku po delší plavbě. Navštivte vysoké útesy a Slané jezero.
- Den 4: Telaščica -> Národní park Kornati (cca 15 NM) – objevujte nádherné ostrovy a zakotvěte v zarezervované ACI marině Piškera. Navštivte ostrov Mana s pozůstatky kamenných kulis amerického westernu.
- Den 5: Kornati (Piškera) – > Zadar (cca 28 NM) – návrat zpět. Možno rozdělit a udělat si zastávku na ostrově Vrgada se stáním na bóji
Celkem cca 110 NM (tedy asi 22 hodin plavby). Jeden den je rezerva na špatné počasí nebo chuť posádky se jen cachtat a popíjet.
Je jedno, jestli vezmete loď ze Zadaru nebo ze Sukošanu. Všude dobře zaparkujete auto. V Zadaru je menší mumraj při tankování lodi ale zase je tam málo místa na zajíždění k molu při vracení lodě. Marina je však dobře krytá okolními vysokými domy, takže tam moc nefouká a je to blízko do centra města, kde se dá vystoupit třeba na vysokou věž kostela Sv. Stosija a pokud alespoň trochu vlní moře i vyslechnout Mořské varhany na západním nábřeží starého města. Pokud vezmete loď v Sukošanu, můžete se vyhnout tlačenici před pumpou natankováním u pumpy v Preko na Ugljanu. Pokud se chcete dobře najíst, zkuste vzit posádku do Rrstaurace Riva, Zagrebačka ul. 7 v Zadaru. Mají výborný gril.
- Den 1: Pula -> Unije (cca 28 NM) – zakotvěte v chráněných zátokách na východě ostrova Unije
- Den 2: Unije -> Ilovik (cca 20 NM) – zakotvěte na bóji mezi ostrovem Ilovik a Sveti Petar.
- Den 3: Ilovik -> Olib (cca 13 NM) – užijte si klidné plachtění a koupání na kotvě.
- Den 4: Olib -> Ist (cca 12 NM) – užijte si klid a přírodu na zalesněných ostrovech.
- Den 5: Ist -> Susak (cca 27 NM) – Rezervace bóje na Susaku nutná. Prozkoumejte jediný písečný ostrov Chorvatska. Ta bouře, která přinesla Saharský písek na Susak musela být obrovská.
- Den 6: Susak -> Pula (cca 35 NM) – návrat do Puly. Ráno si trochu přivstaňte, ať máte časovou rezervu a můžete zažít romantický východ slunce z moře. V Pule neopomeňte navštívit druhé největší koloseum se zachovalým podzemím.
Celkem cca 135 NM, tedy asi 27 hodin plavby. Tato oblast není tolik navštěvovaná, takže se cestou ještě dají najít prázdné zátoky vhodné k zakotvení i v sezóně.
- Den 1: Trogir -> Šolta (cca 10 NM) – relaxace a koupání.
- Den 2: Šolta -> Vis (cca 20 NM) – po vyvázání lodi u městského mola zapůjčení motorek (skůtrů) a 4 hodinová prohlídka ostrova po silnici, návštěva vojenských bunkrů na poloostrově Rogačič a u mysu Barjak ( svítilny s sebou). Návštěva pevnosti Fort George a zříceniny strážní věže Kula Bentinck Terjun. Prohlídka zátoky Rukavac s vyhlídkou na ostrov Ravnik se Zelenou jeskyní. Z vesnice Podšpilje vzhůru do kopce k Titově jeskyni a pak dále do kopce k vyhlídce u kaple na kopci Hum dále možná prohlídka posledního souboru pevností u mysu Stupišče.
- Den 3: Vis -> Komiža (cca 22 NM) – plavba podél ostrova Vis ve směru hodinových ručiček, navštiv Zelenou (Ravnik) i Modrou jeskyni (Biševo).
- Den 4: Komiža -> Velo Lago (Lastovo) (cca 40 NM) – Ráno si přivstaň a zažij svítání na moři. Pak jako odměnu za delší plavbu prozkoumej krásy Národního parku Lastovo. Pokud se ti podaří vypůjčit si auto nebo skútr, můžeš navštívit městečko Lastovo (bývalé sídlo biskupa) nahoře v kopcích i vojenské bunkry u zátoky Perma
- Den 5: Lastovo -> Vela Luka (Korčula) (cca 20 NM) – navštiv jeskyni lovců mamutů Vela Spilja.
- Den 6: Vela Luka (Korčula) -> Trogir (cca 45 NM) – návrat zpět.
Pokud vypluješ v sobotu včas, zakotvi ve vesničce Stomorska. Když se nepodaří brzké převzetí lodi, zkrať si cestu do Modré laguny (Veli Drvenik) a můžeš strávit romantickou noc na kotvě. I když celkem napluješ zhruba 160 NM, stále ještě ti zbude celý jeden den na bezstarostné lelkování. Je jedno, ze které mariny u Trogiru vezmeš loď. Místa mezi moly je dost a všude fouká stejně. Raději tankuji u velké pumpy v marině Baotič. V Trogiru rozhodně stojí za to nechat si čas na večerní procházku starým městem a návštěvu pevnosti Kamerlengo. Vyplutí z Trogiru může být zajímavou volbou pokud do Chorvatska letíš letadlem – letiště Split (SPU) je jen asi 8 km od Trogiru.
- Den 1: Dubrovník – prozkoumej historické centrum a pevnost.
- Den 2: Dubrovník -> Mljet (cca 40 NM) – navštiv národní park Mljet.
- Den 3: Mljet -> Korčula (cca 30 NM) – obdivuj město Korčula a jeho úzké uličky.
- Den 4: Korčula -> Orebić (Pelješac) (cca 15 NM) – zarelaxuj si na plážích a ochutnej místní víno.
- Den 5: Orebić -> Dubrovník (cca 40 NM) – návrat a závěrečná prohlídka města.
Celkem cca 115-120 NM, tj. asi 24 hodin plavby. Jeden den je rezerva na špatné počasí nebo chuť posádky se jen cachtat a popíjet. Marina ACI Dubrovník je umístěna na řece Omble asi 2,5 NM od centra města. Návštěva města je pak možná autobusem, který má zastávku přímo u mariny. Zajímavostí je blízký pramen řeky (asi 1,5km procházka). Možné je zvolit i marinu Frapa přímo ve městě.
Nenáročné plavby (vhodné s dětmi)
S dětmi na palubě má jachting trochu jinou dynamiku – o to víc ale může být kouzelný. Klíčem k pohodové rodinné plavbě je klidné moře, krátké denní úseky, časté koupání a dobrá zmrzlina v přístavu. Vybíráme proto trasy, které nejsou náročné na navigaci ani na nervy – ideálně tak 10–15 námořních mil denně, s možností udělat si pauzu na břehu nebo zakotvit v chráněné zátoce. A když děti zrovna nečarují u kormidla, mohou lovit ryby, skákat z paluby nebo objevovat mořské živočichy v mělčinách. Připravili jsme pro tebe několik tras, které jsou pro plavby s malými (i většími) námořníky jako dělané.
- Den 1: Šibenik -> Prokljansko jezero (cca 3-7 NM) – V sobotu krátký přejezd kanálem, kde je ještě můžné zahlédnout Old Shatterhanda, potom nákup čerstvých mušlí před šibenickým mostem u Pepka námořníka. Večer kotva před vesnicí Bilice nebo Raslina. K večeři domácí mušle.
- Den 2: Prokljansko jezero -> Prvič (cca 10 NM) – klidná plavba směrem k otevřenému moři, po proplutí kanálem Sv. Ante první vytažení plachet a plachtění na hladkém moři. Večeře na Prviči (Luka Prvič), pěší návštěva vojenských bunkrů na kopci nad městem.
- Den 3: Prvič -> Žirje (Stupica Vela) (cca 10 NM) – V pondělí ráno nákup čerstvého pečiva a návštěva muzea Fausta Vrančiče. Bojka ve Veli Stupici, návštěva hradu Gradina ze 7. století a vojenských bunkrů na vrchu Zvizdulja večeře v restauraci bez jídelního lístku.
- Den 4: Stupica Vela -> Kaprije (cca 10 NM) – plavba podél Žirje ve směru hodinových ručiček, odpolední kotva u ostrůvku Oštrica na koupání a večerní stání na bójce před městem Kaprije.
- Den 5: Kaprije -> Primošten (cca 14 NM) – kotvení na bójce v Primoštenu, pěší prohlídka města, nákupy.
- Den 6: Primošten -> Šibenik (cca 12 NM) – návrat zpět.
Celkem cca 60 NM, což je asi 12 hodin plavby. Jeden den je rezerva na špatné počasí nebo koupání.
- Den 1: Biograd -> Vrgada (cca 7 NM) – V sobotu po převzetí lodi a krátká přeplavba na Vrgadu. Uvázání lodi na bójku, koupání.
- Den 2: Vrgada -> Kakan (cca 12 NM) – Klidné plachtění s koupáním na laně za lodí. Vyvázání lodi na bójku na Kakanu, cachtání. Večeře v restauraci Babalu.
- Den 3: Kakan -> Tribunj (cca 7 NM) – Klidná projížďka zakončená vyvázáním lodi u městského mola na Tribunji. V případě horšího počasí vyvázání v D-marin Tribunj. Nákup zásob, večeře v restauraci za zádí lodi. Večerní návštěva kostelíka nad městem.
- Den 4: Tribunj -> Tijat (cca 3 až 15 NM) – Úterní klídek s bezcílným plachtěním dle libosti posádky. Na oběd spuštění kotvy u pevniny před Prvičem. Koupání. Vyvázání lodi u bóje na Tijatu.
- Den 5: Tijat -> Skradin (cca 14 NM) – Středeční dopolední přeplavba do Skradinu, koupání na Prokljanském jezeru. Vyvázání lodi v marině Skradin. Návštěva vodopádů Krka.
- Den 6: Skradin -> Prvič (cca 13 NM) – čtvrteční dopolední přeplutí na Prvič. Návštěva muzea Fausta Vrančiče. A večerní vycházka na průzkum vojenských bunkrů na kopci nad městem. Průvodcem nám budou Mapy.cz. Čelovky s sebou.
- Den 7: Prvič -> Biograd (cca 23 NM) – Páteční pohodová příbřežní plavba s cachtáním na laně za lodí a doplutí do výchozího přístavu
Celkem cca 80-90 NM, tedy asi 16-20 hodin plavby.
- Den 1: Trogir -> Veli Drvenik (cca 8-15 NM) – V sobotu po převzetí lodi, odpolední krátká přeplavba na Veli Drvenik. Kotva v Modré laguně. Koupání.
- Den 2: Veli Drvenik -> Šolta (Stomorska) (cca 10 NM) – dopolední odplutí a plachtění, dokud se to posádce neomrzí, pak vyvázání u mola ve Stomorské (lépe si dopředu rezervovat místo¨). Večeře v jedné z místních restaurací.
- Den 3: Šolta -> Brač (Uvala Lučice) (cca 8 NM) – V pondělí ráno nákup čerstvého pečiva a odplutí. Plavba Splitskými vraty kolem ostrůvku Mrduja. Zakotvení v zátoce Lučica vyvázáním na bójku.
- Den 4: Brač -> Hvar (Marina Vrboska) (cca 18 NM) – Úterní plavba podél Brače s průzkumem Námořního bunkru v zátoce Vela Maslinova, prohlídka vyhlášeného Bolu s pláží Zlatni rat. Večerní vyvázání lodi v rezervované Marině Vrboska.
- Den 5: Hvar -> Brač (Milna) (cca 23 NM) – Středeční vyplutí směrem na Brač, pokud moc nefouká, zakotvení v zátoce Blača nebo pokus o vyvázání lodi u námořního bunkru ve vedlejší zátoce Krušica a následný výstup ke známé poustevně Blača s malým kostelíkem. Následné proplutí Splitskými vraty a vyvázání lodi v Marině Milna
- Den 6: Brač -> Šolta (Marina Maslinica) (cca 18 NM) – čtvrteční klidná plavba podél severní strany Šolty, zakotvení na konci zátoky Nečujam a šnorchlování u zdejšího vraku. Večer vyvázání lodi v Marině Maslinica na severozápadě Šolty.
- Den 7: Šolta -> Trogir (cca 8-16 NM) – Páteční pohodová příbřežní plavba a doplutí do výchozího přístavu
Celkem cca 95 -110 NM. Tedy asi 19-22 hodin plavby.
Plavby zkušených mořských vlků
Ne každá plavba musí končit večer u bójky se zmrzlinou v ruce. Pokud tě láká vítr na otevřeném moři, noční přeplavby a pořádná dávka jachtingu, tady je pár tras pro zkušené mořské vlky. Můžeš si vyzkoušet delší etapy, přeplout na italské pobřeží… nebo třeba rovnou do Benátek. Vždyť i ty leží na Jadranu!
- Den 1: Šibenik -> Vis (cca 50 NM) – V sobotu po převzetí lodi noční přejezd na Vis. Noční zakotvení u městského mola. Zasloužený spánek.
- Den 2: Vis -> Biševo (cca 15 + 5 NM) – dopolední odplutí na Biševo. Návštěva Modré jeskyně, Medvědí jeskyně na jihu Biševa (pokud to moře dovolí). Poté zakotvení v zátoce Luka Biševska.
- Den 3: Biševo -> Palagruža -> Tremiti (italské souostroví) (cca 40 + 30 NM) – V pondělí ráno odplutí cca v 01:00, dopolední návštěva Palagruži a další svižná plavba do Vieste (Itálie).
- Den 4: Vieste -> Tremiti (italské souostroví) (cca 35 NM) – Úterní klídek v Itálii, ranní nákup proviantu, odpolední přeplutí na Tremiti vyvázání na bójce nebo kotva před ostrovem San Domino. Přeplavba na člunu na ostrov San Nicola. Návštěva pevnosti.
- Den 5: Tremiti -> Lastovo (cca 70 NM) – Středeční ranní vyplutí na Lastovo. Předpůlnoční zakotvení ve Veli Lago.
- Den 6: Lastovo -> Veli Drvenik (cca 55 NM) – čtvrteční návštěva námořního bunkru ve Veli Lago a svižná plavba na sever. Zakotvení na řecký způsob před konobou Jere na Veli Drveniku.
- Den 7: Veli Drvenik -> Šibenik (cca 32 NM) – Páteční pohodová příbřežní plavba s krátkým vyvázáním na zmrzlinu v Primoštenu a doplutí do výchozího přístavu.
Celkem cca 335 NM, což je asi 65-70 hodin plavby (z toho zhruba 10 hodin v noci).
- Den 1: Zadar -> Dugi Otok (Božava) (cca 18 NM) – V sobotu po převzetí lodi odpolední přejezd na Dugi Otok. Vyvázání v přístavu v Božavě nebo u některého námořního bunkru v jejím okolí.
- Den 2: Božava -> Pula (cca 70 NM) – včasné nedělní ranní vyplutí na sever. Vyvázání v ACI Pula. Návštěva Kolosea.
- Den 3: Pula -> Benátky (Itálie) (cca 75 NM) – V pondělí ráno odplutí cca v 04:00, svižná plavba do Benátek. Proplutí kanálem a vyvázání v rezervovaném přístavu na ostrově San Giorgio.
- Den 4: Úterní prohlídka Benátek, přesouvání pomocí místního lodního autobusu.
- Den 5: Benátky -> Rovinj (cca 60 NM) – Středeční ranní vyplutí na Istrii. Předpůlnoční zakotvení v marině ACI Rovinj.
- Den 6: Rovinj -> Svetac (alternativně Mali Lošinj) (cca 47 – 52 NM) – čtvrteční denní plavba na Susak. Rezervace bóje na Susaku nutná. Prozkoumej jediný písečný ostrov Chorvatska (ta bouře která přinesla Saharský písek na Susak musela být obrovská). Alternativně doplutí do Mariny v Mali Lošinji. Prohlídka známého kanálu Privlaka. Večeře ve městě.
- Den 7: Susak -> Zadar( Sukošan) (cca 45 – 50 NM) – Páteční svižné doplutí do výchozího přístavu
Celkem cca 315-325 NM. Tedy asi 63-65 hodin plavby, z toho zhruba 10 hodin v noci.