Na naší plavbě v Řecku po Kykládách jsme měli příležitost půjčit si novou Beneteau First 36 a proto jsem se rozhodl popsat své dojmy z této lodi. Předesílám, že nejsem žádný profesionální závodník, ale spíše nadšenec do jachtingu, kterého baví sportovní lodě a novinky ze světa lodí a občas si zajedu nějakou regatu s přáteli. Tohle shrnutí je tedy čistě můj subjektivní názor.
Sportovní loď s komfortem cruiseru
Vezmi trup sportovní lodi se schopností plout ve skluzu, zachovej dobrou ergonomii umístění prvků pro plachtění ze sportovních lodí, do trupu dej vybavení, jak kdyby to byl cruiser a vzejde z toho moc pěkný moderní racer-cruiser s parádními plavebními vlastnostmi při zachování velice slušného komfortu jak na palubě, tak pod ní. Samotná kvalita zpracování lodi (na palubě i uvnitř) představuje běžný standard – je vidět, že na materiálech a vybavení se šetří, ale neřekl bych, že více, než je tomu u jiných velkých loděnic jako jsou např. Jeanneau, Bavaria, Hanse nebo Dufour. Už to prostě není stará Bavaria nebo X-Yacht, kde se na materiálech – na palubě a dřevu v interiéru – ještě nešetřilo. Pokud byste dnes chtěli něco takového, museli byste sáhnout hlouběji do kapsy a pořídit si třeba Halberg Rassy nebo Solaris, u kterých jsou ale ceny řádově jinde.
Tohle se Beneteau Group opravdu povedlo
V dnešní době jsou nůžky mezi závodními a cruiserovými plachetnicemi dost rozevřeny. Buď si koupíte závodní speciál, který je holý, a nebo loď, která nabídne komfort, ale plavebními vlastnostmi se závodní lodi bude hodně vzdalovat. Přitom třeba závodní lodě z doby kolem roku 2000 spojovaly obojí – například Akilaria RC1 nebo Pogo 40 první generace. Potom loděnice Pogo Structures vzala trup závodního Poga Class 40, vybavila ho patřičně komfortním interiérem a vznikla legenda s názvem Pogo 12.50.
I dnes se ještě určitě najdou loděnice, které se stále snaží skloubit komfort a sportovní charakter lodi, která je schopna plavby ve skluzu, ale rozhodně jich není mnoho. Kromě Pogo Structures mě napadají třeba francouzské lodě z loděnic Maree Haute Django, JPK, Archambault, dále americké J-Boats, třída Sun Fast od francouzské Jeanneau nebo sportovně laděné RM Yachts (opět Francouzi). Možná bych sem ještě zařadil Italy s Italia Yachts nebo Neo Yachts.
Žádná z velkých loděnic se mnoho posledních let nepustila do toho, s čím nyní přišlo Beneteau: do stavby skluzové lodi, která by byla vhodná jak pro letní charter v Chorvatsku s rodinou, tak pro Rolex Middle Sea Race.
Nástupce regatové Firstky 35
Beneteau First 36 nahrazuje konstrukčně již poměrně dost starou 2kajutovou loď se spinakrem – First 35. Poté, co Beneteau Group koupilo slovinskou loděnici Seascape, přišlo v řadě First s celým spektrem lodí od nejmenších First 18, First 24, First 27, přes novou First 30, First 36 až po největší nové Firsty 44 a 53, které byly představeny v posledních několika letech.
Komu je loď určena
Loď je primárně určena těm, kteří rádi plují na plachty a jsou ochotni obětovat nějaký ten komfort lodí Bavaria či cruiserových řad velkých loděnic (např. Beneteau Oceanis, Jeanneau Sun Odyssey či Elan Impression) a nahradit ho lepšími plavebními vlastnostmi, čili větší radostí z plavby na plachty.
Přitom ale může nová Firstka sloužit také jako závodní loď od amatérských regat až po seriózní „velké“ offshore závody jako jsou Rolex Middle Sea Race nebo Fastnet. Loď byla pro letošek zařazena jako závodní třída v rámci České námořní rally, na Májové regatě a mnoha dalších regatách.
Jaká je venku, na palubě, při plachtění
Šířka lodi dělá prostor a tady to platí dvojnásob. Ačkoliv Beneteau First 36 nedosahuje takové šířky, jako např. její konkurent Pogo 36, i tak svou širokou zádí a poměrně nízkou nástavbou tuto loď připomíná.
Komfortní vstup na loď
Už při vstupu na loď je vidět, že konstruktéři mysleli na komfort a běžnou dovolenou. Proto na lodi nechybí koupací plato, schůdky do vody, po levé straně u kormidla najdete venkovní sprchu, po pravé pak víčko od naftové nádrže a možnost připojení elektřiny. Mezi kormidly je umístěn otěžový vozík, který z podlahy nevystupuje (jako to bylo zvykem třeba u starší lodi Elan 350, kde bylo nutné otěžový vozík přeskakovat), a tak je průchod mezi kormidly velice komfortní.
Kormidla
Loď je vybavena dvěma kormidelními listy, které jsou umístěny opravdu hodně na stranách a tak loď perfektně drží i ve výrazném náklonu na stoupačku, kde by ostatní lodě už dávno šly do spin-outu.
Na lodi jsou dvě kormidelní kola přiměřených rozměrů, která jsou umístěna příjemně jak pro kormidlování ve stoje, tak při sezení na straně. Chod kormidel je velice lehký a i když jsme jeli v takovém náklonu, že jsme boční bortlajsnou lízali hladinu, člověk se s kormidlem vůbec nemusel prát a vyvíjet na kormidlo velkou sílu. Zároveň si kormidelník může příjemně opřít nohy o laminát vystupující z podlahy – ten ale nikterak nepřekáží při večerním procházení za kormidlo, když neplujeme pod plachtami.
Sezení v kokpitu
Lavice v kokpitu jsou doplněny o jakési rozšíření, které lze v případě potřeby (např. pro závodní plavbu) vyndat a udělat si tak více prostoru třeba pro používání středních vinšen, nebo přebíhání při vyvažování nebo chytání genakru na přídi. Pokud si naopak vyjímatelné lavice v kokpitu ponecháte, vytvoří společně s pevnými lavicemi plnohodnotné ležení podél kokpitového stolu a velice příjemné „sedoležení“ kolmo na směr plavby těsně za vinšnami obsluhující přední plachtu.
Na naší lodi jsme neměli bimini (poškodila ho předchozí posádka) a tak jsme si vyžádali skládací plachtu, která se dává přes ráhno – což bylo samozřejmě méně pohodlné a bylo s tím více práce při upínání a sundavání. Od charterovky jsem dostal informaci, že originální bimini nezasahuje přes celý kokpit, nýbrž kryje prostor pouze u kormidel, což by pro některé posádky mohlo být nevyhovující a mohlo by to být argumentem, proč se podívat po jiné lodi.
Vinšny
Loď je vybavena šesti vinšnami Harken Performance. Zadní vinšny obsluhují primárně otěž hlavní plachty, střední vinšny, větších rozměrů než přední a zadní, jsou určeny pro otěže přední plachty a přední vinšny v kokpitu přísluší k obsluze stoperů. Osobně se mi velmi líbí umístění vinšen, kdy trimmer hlavní plachty má zadní vinšny krásně při ruce pospolu s nastavováním otěžového vozíku a zadního stěhu.
Vinšny na otěže přední plachty jsou mírně zkosené směrem dozadu a tak je rychlé dobírání otěží přes ně v tomto úhlu velice pohodlné a u vinšen je dostatek prostoru. Vinšny u piána jsou také velice příjemné a je zde dostatek prostoru pro utahování či povolování lan ze stopperů. Nevím, zda to byl pouze případ naší lodě, ale při složení sprayhoodu směrem dopředu před stopery byl sprayhood stále poměrně blízko stoperům, což znemožňovalo stopery plnohodnotně otevřít – toto hodnotím negativně a určitě by bylo dobré základ sprayhoodu posunout více dopředu.
Vedle vinšen u stoperů jsou na vnitřní straně ještě záseky pro obsluhu kikingu. Je super, že jsou záseky odděleny od samotného piána a kiking se tak dá obsluhovat nezávisle na stoperech a k nim příslušejícím vinšnám. Podobně, jako je tomu u otěže hlavní plachty, lze utahovat kiking jak na pravé, tak na levé straně (na svém Pogu 2 (Classe Mini 6.50) jsem měl obsluhu kikingu umístěnou dále na bocích nástavby, což bylo z pohledu ergonomie a plavby v náklonech ještě o něco příjemnější).
Elektronika
Elektronika na naší lodi byla od společnosti Garmin. Dva menší barevné displeje byly umístěny přímo u vinšen pro ovládání přední plachty (občas na ně přes ostatní členy posádky není vidět). Dále byl na lodi plotter Garmin přímo u kormidla – tady bych uvítal hybrid, kdy jsou přítomny i fyzická tlačítka a ne jen dotyková obrazovka, jak tomu bylo zde. Autopilot již taky neměl fyzická tlačítka, takže ho bylo možné ovládat buď přímo z plotteru u kormidla nebo z dalšího displeje, který byl umístěn u nohou kormidelníka na levé straně. Já jsem autopilota ovládal přes plotter u kormidla a na displej autopilota u nohou jsem za celou plavbu vůbec nesáhl (tohle místo mi pro umístění ovládání autopilota přijde opravdu špatné). Za mě: zlatý jednoduchý „starý“ čudlíkový autopilot přímo u kormidla, který lze obsluhovat a současně lze koukat před sebe dopředu.
Dost ale kritiky a pojďme na jednu velkou chválu! Ta patří třem velkým displejům Garmin umístěným na stěžni na konzoli od Garminu. Umístění displejů na tomto místě je zkrátka nejlepší ze všech možných a vidí na ně kdokoliv v kokpitu (ano, při plavbě se sprayhoodem je na ně vidět hůř, ale pořád je to dostačující). Na kotvení jsem si tam ale nechodil přepínat hloubku a místo toho si ji vždy nastavil na displeji u vinšen pro přední plachtu.
Otěžové vozíky k přední plachtě nehledej
Ano, když už přední plachta na rolfoku, otěžové vozíky k obsluze přední plachty jsou nahrazeny kroužkem, skrz který prochází otěž přední plachty, a tento kroužek je pomocí tzv. barber haulerů umísťován výše nebo níže a doleva nebo doprava. Mně osobně se tento způsob ovládání trimu přední plachty líbí mnohem víc než systém otěžových vozíků. Ovládání polohy kroužků je zpřevodováno malými kladkostroji a tak není problém ladit polohu a úhel dotahování otěže ani při zátěži.
Rolfok
Když už mít přední plachtu s rolfokem, tak ano, tento typ rolfoku bych chtěl mít na všech lodích! Je to rolfok, na který se navíjí plochá smyčka rovnou nad palubou a není to tedy žádný „designový“ výmysl à la Elan E4/Elan 350, kde rolfokové lano vede přes tři kladky a tření je při zarolovávání obrovské (tohle tření přes všechny kladky rolfokového lana mě na lodi Elan E4 stálo roztržený lem plachty, když jsme se snažili na otevřeném moři v 35-40kt větru plachtu zarolovat a ne a ne se to povést). Zpátky k rolfoku na Firstce 36: tady je plochá smyčka rovnou na palubě a co nejpřímější cestou vede do kladky na pravé straně kokpitu, odkud lze přední plachtu lehce a bez větší námahy zarolovat bez nutnosti chodit na příď „pumpovat“.
Hlavní plachta
Na naší Firstce jsme měli plachty od společnosti Quantum Sails (černý dakron). Trochu mě zklamalo, že hlavní plachta nebyla celospírová. Refy jsou průběžné a tudíž se přední lem plachty nedává do žádných háčků, ale vše se refuje jediným lanem, což přináší i více tření a namáhání lana skrz všechny zlomy. Osobně mám radši způsob refování, kdy refovací lano obsluhuje zadní část plachty a přední část plachty je buď obsluhována dalším lanem a nebo se napevno fixuje okem na kovové „rohy“ u ráhna (jako je to řešené např. na Pogu 2).
Jaká je uvnitř
Uvnitř se nachází 3 kajuty, kuchyně do tvaru písmene L po levé straně a po pravé straně plnohodnotný kapitánský stolek s vypínači, VHF, AIS apod. Yesss, nezapomněli na plnohodnotný kapitánský stolek! Za to jsem rád. Záchod se nachází vedle vchodu do přední kajuty. Stěna dělící salón a přední kajutu ale není rovná, nýbrž šikovně „klenutá“ tak, že se lze kolem stěžně a stolku v kokpitu docela pohodlně protáhnout na záchod i na sezení na protilehlé straně.
Vnitřní uspořádání Beneteau First 36
Z přední kajuty je trochu ubráno díky modulu se záchodem, ale nemyslím si, že by to výrazně snižovalo komfort.
Zadní kajuty mají pod postelí dlouhý tunel pro uložení věcí, který je dle mě daleko praktičtější než úložný prostor v postelích, který bývá obvykle přístupný shora. Tento dlouhý tunel slouží i pro ukládání dlouhých věcí (např. paddleboardu), když využíváme na spaní pouze 2 kajuty a 3.kajutu máme jako úložný prostor -viz obrázek. Kajuty jsou vybaveny lampičkami s USB, což je příjemné pro nabití telefonu a obzvláště pak pro klid duše, když máme zapnutý anchor alarm na mobilu při spánku vedle sebe :).
příďová kajuta
záďová kajuta
Mezi kuchyní a kapitánským stolkem je ostrůvek, který skrývá poctivou lednici. Osobně se mi tento ostrůvek moc zamlouval a myslím si, že je to praktické jak z pohledu vaření, tak z pohledu procházení. Na veletrzích jsem viděl, že mezi tento ostrůvek a kuchyň lze dát odnímatelnou dřevěnou desku a rozšířit si tak pracovní plochu ještě více – viz obrázek. Na naší lodi ale tato dřevěná deska bohužel chyběla, tak nemohu toto rozšíření kuchyně hodnotit.
Umístění lednice přímo ve středním sloupku ihned pod schody mi přijde velice praktické, protože je tak lednice v dosahu jak z kuchyně, tak v případě potřeby vynést z ní proviant do kokpitu.
Odpadkový koš je integrovaný do linky shora vedle dřezu. To má i své výhody i nevýhody: když něco připravuji na lince, slupky a obaly se jednoduše shrnou do koše. Jelikož ale kuchyňská linka není příliš velká, je právě plocha nad zavřeným košem jediným místem, kde na lince nechat po mytí oschnout nádobí, což ale znemožňuje přístup do koše (aspoň nás to donutí co nejdříve nádobí uklidit do skříněk .-). V našem případě to ale vyřešila krabice s pytlem umístěná na zemi u lednice, která sloužila jako rychlý pohotovostní koš, když nebyl přístupný ten na kuchyňské lince.
Prostor toalety na lodi je stísněný, ale použitelný. Nedostatek prostoru Francouzi vyřešili tím, že umyvadlo se během potřeby jít na záchod zvedne do vertikální polohy a v případě potřeby užití umyvadla se zase sklopí. Sprcha se vytahuje z umyvadlové baterie. Jelikož je prostor malý, přijde mi to jako dobré řešení.
Nejbližší konkurenti
Nejbližšími konkurenty lodi by mohly být Pogo 36, J/112E, Dehler 38 SQ, Elan E4. Z více „sportovnějších“ lodí pak Archambault A35, Jeanneau Sun Fast 3600 a JPK 10.80.
Pro bližší srovnání jsem vytvořil tabulku s parametry, které by mohly více napovědět:
|
Loď |
LOA [m] |
Šířka [m] |
Ponor [m] |
Výtlak [kg] |
Balast [kg] |
Poměr [%] |
poměr |
Hlavní [m²] |
Přední [m²] |
Oplachtění [m²] |
Oplachtění [m²] |
|
Beneteau First 36 |
10,97 |
3,80 |
2,25 |
4 800 |
1 550 |
32 |
124 |
42 |
38 |
80 |
141 |
|
Pogo 36 |
10,86 |
4,00 |
2,95 |
3 800 |
1 089 |
29 |
83 |
45 |
39 |
84 |
120 |
|
J/112E |
10,99 |
3,60 |
2,10 |
5 125 |
1 731 |
34 |
158 |
40 |
36 |
76 |
127 |
|
Dehler 38 SQ |
12,07 |
3,75 |
2,03 |
7 500 |
2 380 |
32 |
189 |
38 |
33 |
71 |
121 |
|
Elan E4 |
10,60 |
3,50 |
2,15 |
5 420 |
1 385 |
26 |
147 |
36 |
30 |
66 |
146 |
|
Archambault A35 |
10,59 |
3,55 |
2,10 |
4 450 |
1 990 |
45 |
155 |
38 |
30 |
68 |
143 |
|
Jeanneau Sun Fast 3600 |
11,25 |
3,55 |
2,13 |
4 700 |
2 000 |
43 |
152 |
31 |
30 |
60 |
137 |
|
JPK 10.80 |
10.80 |
3.65 |
2.20 |
4 750 |
2 150 |
45 |
159 |
40 |
33 |
65 |
160 |
Jak se nám s Firstkou 36 plulo?
Byl jsem spokojen a určitě si ji půjčím znovu. Z pohledu ergonomie jachtění jsem byl velice spokojen, v kokpitu je pro trim plachet vše pěkně po ruce a vše je tam kde bych to očekával.
I přes dobrou ergonomii pro plavbu s plachtami loď nepostrádá komfortu uvnitř i venku při večerním sezení. Lavice v kokpitu jsou příjemně široké a dlouhé, stůl je skládací s poličkou na drobnosti. Jen ti, na které zbyde sezení na přídavných „kostkách“, si neopřou záda.
Loď je se svými necelými pěti tunami a genakrem s plochou kolem 140 m2 velice svižná na zadoboční vítr, a i když nenaskakuje do skluzu tak rychle jako například Pogo 12.50, trup lodi a chování lodi mě moc bavilo.
Síla této lodi je dle mě právě v její univerzalitě – není to loď určená jen na zadoboční vítr s brutální šířkou v poměru k délce, jako je tomu u Poga 12.50. Dále rozumný poměr šířky k délce a přítomnost zadního stěhu ve standardu (na rozdíl od Poga 12.50), znamenají, že loď bude vhodná i na ostré stoupačky proti větru.
Moc se mi líbilo, že i ve velkém náklonu jde kormidlo velice lehce a loď dlouho drží a nejde do spin-outu.
Na pohled snižující se křivka bortu směrem k zádi dělá loď velice elegantní a sportovnější. Pohled na loď zezadu pak prozradí její šířku, relativně nízkou nástavbu a skluzové plavební vlastnosti.
Pokud tedy holduješ plachtám a chceš zažít surf ve skluzu po vlnách a přitom nechceš přijít o komfort, který je obvyklý na charterových lodích, právě tahle loď by mohla být tou správnou volbou pro Tvé další dobrodružství.
Pokud si zvažuješ půjčit Firstku 36 na sezónu 2026, určitě nás neváhej kontaktovat. Rádi Ti poradíme, jak s výběrem charterovky, lokality, tak i s trasou plavby 😊
Měj se fajn.
Petr
