Převzetí lodě – neboli check-in – může rozhodnout o tom, jestli Tě čeká pohodová plavba, nebo týden plný nepříjemností. Není cílem strávit v marině půl dne kontrolou každého šroubku, ale ani všechno charterovce odkývat a pak řešit poškození, která jsi nezavinil. V článku Ti ukážeme, jak zvládnout check-in důkladně, efektivně a s chladnou hlavou. Stačí jen důkladně projít pár kroků – a budeš mít jistotu i klid.

Ke stažení

Tady máš od nás malý dárek – check-in list v PDF a JPG verzi. Stahuj, co Ti více vyhovuje a a libovolně používej, pokud Ti to pomůže.

Check-in list včetně vysvětlivek (PDF verze)

Převzetí lodi - check-in list
Převzetí lodi - check-in - vysvětlivky

Jak si správně převzít loď a nezkazit si dovolenou?

Pečlivá kontrola lodi při přebírání lodi je základ úspěšné dovolené na lodi. Kdybychom měli při převzetí kontrolovat vše, tak bychom místo dovolené strávili týden v marině a ani bychom nevyjeli. Na druhou stranu, když check-in podceníš, rychle loď přebereš a nezkontroluješ zásadní věci, můžeš si celou dovolenou zkazit. V tomhle článku jsme se pro Tebe rozhodli sepsat jak převzít loď, na co si dát při převzetí pozor, co při kontrole nepodcenit, ale přitom nestrávit převzetím lodi dva dny.

Dobrý check-in chvíli trvá

Kontrola těch nejzásadnějších věcí nám dle stavu lodi a roku výroby trvá obvykle 1 – 3 hodiny. Každý kapitán si najede běžně svůj postup a pořadí, v jakém vše kontroluje. Nikdy se ale nesnaž kvůli nervózní posádce a tlaku “Kdy už vyplujeme?” podcenit check-in nebo ho udělat jen tak napůl. Rychlý a odbytý check-in může způsobit mnohahodinové až mnohadenní čekání a opravy během týdne a to posádka bude nadávat ještě mnohem více, než na začátku.

Příklad fotodokumentace při převzetí lodi - odřený bok
Příklad fotodokumentace při přebírání lodi - odřený kryt kompasu

I takovéhle na první pohled drobnosti z přebírání lodi se mi vyplatilo mít zdokumentované, když jsem loď zase vracel v marině. 

Fotka je důkaz, takže všechno foť

Všechny šrámy a poškození si obvykle fotím. Fotka nese tzv. EXIF metadata (zkratka z Exchangeable Image File Format), ve kterých je zachyceno, kdy byla fotka pořízena a obvykle by fotografie zničené části lodi či zničeného vybavení, pořízená v den check-inu, měla stačit jako důkaz, že jsi poškození nezpůsobil Ty. Já obvykle během check-inu udělám kolem 50 fotek. Už se mi mnohokrát vyplatilo pořídit spíše více než méně fotek a zdokumentovat i zdánlivé hlouposti.

Trvej na opravě či výměně, pokud je zjištěn zásadní problém

Pokud při převzetí lodi narazím na opravdu závažné poškození nebo závady, který by ohrožovaly bezpečnost plavby či komfort, řeším opravu či výměnu s charterovou společností při check-inu ještě před vyplutím.

Občas se stane, že v marině fouká při převzetí lodi tolik, že nelze plachty před vyplutím vytáhnout a zkontrolovat. Buď můžeme počkat v marině na klidnější podmínky, kdy je vtáhnout půjde, ale to bychom se někdy taky nemuseli dočkat. Běžná praxe proto je, že plachty v případě silného větru vytahujeme na moři, ale relativně co nejdříve po vyplutí. Když by s plachtami bylo něco špatně, je možnost se ještě v případě vážného problému do mariny vrátit, v případě menšího problému, který nám nutně nemusí zkazit plavbu, tak stačí např. malé poničení plachty vyfotit a charterovce co nejdříve poslat.

Podobně to dělám s kontrolou trupu, která je pod vodou. Málokdy se mi chce potápět pod loď ve špinavé vodě v marině. Tzn. loď si prohlédnu ideálně ještě ten den, co vypluji nebo zkrátka co nejdříve to jde. Pokud spím na bójce nebo na kotvě, lze potopení pod loď a kontrolu trupu, kýlu a kormidelních listů spojit s příjemným šnorchlováním a pozorováním mořského světa.

A teď check-in podrobně

Detaily každého z okruhů ke kontrole si nyní rozebereme a dovysvětlíme v následujícím textu podrobně.

1. Trup

  • Paluba (stav laminátu, teaku, oken, zábradlí, kokpitu)
  • Boky (odření nebo praskliny laminátu, ohnuté bortlajsny z nárazů)
  • Záď (odření a praskliny od nárazu do mola, funkčnost a stav badenplata, zadní koš)
  • Příď (odření přídě z vytahování kotvy, držák kotvy, přední koš)
  • Trup pod vodou (pomocí podvodní kamery nebo potopením se pod loď)

2. Takeláž

  • Stěžeň (praskliny, ohnutí, stav a pevnost vantů a stěhů, kontrola přítomnosti závlaček)
  • Ráhno (spojení se stěžněm – zajištění závlačkou, praskliny, ohnutí, stav kikingu)
  • Plachty (stav hlavní plachty, kosatky/geny, spinakru, genakru, rolfoků a lazybagu)
  • Lana (výtahy, otěže, refy, rolfok, outhaul, topenanta, kiking, počet a stav vyvazovacích a kotevních lan)
  • Stopery, vinšny a kliky (kontrola stavu, funkčnosti)
Kontrola takeláže
Kontrola takeláže

3. Motor

  • Start a vypnutí (zda motor rychle nastartuje, vypne se)
  • Řazení (chod řadící páky vpřed, neutrál, vzad)
  • Chlazení (zda z výfuku “plive” voda)
  • Kontrola motoru (čistota motorového prostoru, kontrola stavu oleje, chladící kapaliny)

4. Kotvení

  • Kotva (stav, spojení kotvy a řetězu – utažení šeklu)
  • Řetěz (stav, znalost délky, značení, kontrola přivázání k lodi ve studánce)
  • Vrátek a dálkový ovladač (spouštění, vytahování kotvy)
  • Jistič kotvy (umístění, kontrola funkčnosti)

5. Elektronika

  • Hloubkoměr (stav displeje, měří od kýlu/od vodorysky, znalost ponoru lodi)
  • Plotter (stav displeje, funkčnost – posouvání v mapě, nastavení mapy)
  • Windmetr (funkčnost, stav displeje)
  • Autopilot (zapnu, zkusím +1°,-1°,+10°,-10°, vypnu)
  • Příďový propeler (zapnu, zkusím doprava, doleva, vypnu)
  • Panel s vypínači (funkčnost, seznámení se s funkcí jednotlivých vypínačů)
  • Vypínače/pojistky (umístění vypínačů servisní a motorové baterie, kotevního vrátku, příďového propeleru)
  • Vysílačka (kontrola funkčnosti, squelch)
  • Osvětlení (funkčnost – poziční, kotevní, motorové, interiérová světla, ruční svítilna)
Grand-Soleil-43-kormidelni-kolo
Kapitánský stůl na lodi Archambault A31

6. Kuchyně

  • Sporák (funkčnost plotýnek a trouby, umístění ventilu přívodu plynu do sporáku uvnitř a venku)
  • Lednice (funkčnost)
  • Dřez (zda teče voda, čerpadlo běží, dřez odtéká)
  • Plynové bomby (počet, umístění a naplněnost)

7. Koupelna a záchod

  • Záchod (napouštění, vypouštění, zda neprosakuje, umístění a funkčnost přepínacích ventilů – waste tank/ven)
  • Sprchový kout (zda teče voda, čerpadlo běží, bilge pumpa odsává)
  • Umyvadlo (zda teče voda, čerpadlo běží, umyvadlo odtéká)
  • Uzávěry vody a odpadů (jejich umístění, funkčnost)

8. Vybavení

  • Záchranné vesty, harnesy, kruh (počet, umístění, zda vhodné velikosti vest, připravenost  k použití)
  • Pyrotechnické prostředky (umístění, případně druhy a expirace)
  • Hasicí přístroje (umístění přístrojů a hasící roušky, kontrola tlaku přístrojů)
  • Lékárna (umístění, přehled o zdravotním stavu a medikaci posádky)
  • Nářadí, bocmanská lávka (umístění, stav)
  • Denní znaky (koule, kužel, umístění)
  • Bimini a sprayhood (kontrola stavu)
  • Batysty (kontrola obsahu – nouzová pína, náhradní kotva, liferaft, a další vybavení dle potřeby/oblasti plavby)
  • Fendry (počet a stav)
Záchranný kruh
Otěžový vozík Selden s otěží geny

9. Dinghy

  • Člun (stav, zda neuchází, jeho upevnění před vyplutím)
  • Pumpa ke člunu (stav, kontrola funkčnosti, zda koncovka pumpy pasuje na člun)
  • Pádla (umístění, stav)
  • Přívěsný motor (kontrola funkčnosti – start, řazení, kontrola stavu benzínu v nádrži a kanystru)

10. Lodní dokumenty

  • Crewlist (tj. seznam členů posádky včetně jejich osobních údajů)
  • Osvědčení o způsobilosti plavidla (“lodní techničák”)
  • Pojištění lodi (povinné ručení, havarijní pojištění)
  • VHF licence plavidla (obsahuje call sign, MMSI a další údaje)
  • Manuál k lodi (když ho loď má, super)

Závěrem

Dobrý check-in není ztracený čas, ale investice do klidné plavby. Čím lépe si loď převezmeš, tím méně Tě může něco překvapit. Využij náš checklist jako základ, přizpůsob si ho podle zkušeností a konkrétní lodě – a hlavně nic neodflákni kvůli spěchu. Věř nám, že pár minut navíc při převzetí může ušetřit hodiny stresu na moři. Přejeme Ti, ať Ti loď šlape jako hodinky a Tvá plavba je plná jen těch nejlepších zážitků.

Ke stažení

A tady máš od nás dárek – check-in list jsme vytvořili v PDF verzi a v JPG. Stahuj, co Ti více vyhovuje a a libovolně používej, pokud Ti to pomůže. Neváhej nám do komentářů napsat, co bys do check-in listu doplnil. Rádi budeme náš dokument vylepšovat a obohacovat o další nápady, aby všem co nejlépe sloužil. Přejeme Ti fajn plavby.

Check-in list včetně vysvětlivek (PDF verze)

Převzetí lodi - check-in list
Převzetí lodi - check-in - vysvětlivky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *